Saturday, November 12, 2011

Activitatea de copiere, factor de progres

Cunosc multi oameni care asteapta acea idee, acel moment de inspiratie, acea scanteie care sa le porneasca o afacere cat de cat de succes. E probabil datorita faptului ca mereu am fost bombardati cu diverse modele de afaceri a caror reusita s-a bazat pe o idee de geniu (clinchetul de clopotel, urmat de aprinderea becului).

Eu tind sa cred ca acel model de afacere mai sus mentionat e doar o exceptie de la regula. In realitate afacerile nu inseamna neaparat o idee geniala. De fapt afacerile cele mai mari s-au creat din copierea unor idei mai noi si prezentarea lor sub o alta forma: mai frumoasa, mai lucioasa si de cele mai multe ori *mai ieftina*.

Ma gandesc la cateva exemple:

Linux -> copie dupa sistemele unix existente (minix) - da, linux e o afacere, ai avea probleme sa crezi contrariul!
Windows -> copie dupa MacOS (prima interfata grafica pentru PC)
Aparate electronice coreene, taiwaneze -> copiate dupa modelele japoneze
Huawei -> copiaza pe Cisco din ce am auzit
Diversele produse:
  • antivirus -> sunt o groaza si nu cred ca au aparut in acelasi timp toate
  • source control -> klin - bazat pe mercurial; plastic scm, fossil care au aparut dupa git si mercurial dar au la baza acelasi principiu
  • sisteme de bug tracking si resource management -> o groaza
...

Acum lumea o sa vina si o sa zica:
  • da, dar vezi ca ala a adus nu stiu cine stie ce chestie smechera care face diferenta
  • da, dar ala e gratis
  • da, dar ala e mai usor de folosit
  • da, dar ala e mai ieftin
  • ...
Daca nu esti primul, e *irelevant*, desi in cele mai multe cazuri primul e carnea de tun ... ceilalti care vin dupa el evita greselile si merg mai departe fara a pierde multe investitii in cercetare (cel putin nu la inceput).

(Aproape) toti s-au inspirat de undeva, nu au pornit de la 0 cand au inceput proiectul si cand au terminat au avut ca rezultat acelasi lucru. Desigur nu se aplica in toate cazurile, dar in general asa a fost: Stiv Slujbă se duce la Czirox, vede o chestie cu taste - bau, apare macintoşi. BilGheiţ scoate si el o interfata pentru PC ca sa mai castige si el un ban, vazand ca ideea cu macintoşi nu e chiar asa rea ... se dau in judecata blah, blah oricum au ambii bani, ca altfel nu ar avea cu ce sa plateasca avocatii ... apar fanii ambelor tabere, diverse discutii => publicitate gratuita, totul se aprinde, zilele trec, pamantul se invarte, toti castiga bani ...

Si pana la urma care e rezultatul, unde e progresul?

Daca cineva copiaza ceva si are succes inseamna ca se diferentiaza de original printr-o proprietate (fie pret, fie calitate, fie raport pret/calitate, fie feature-uri, samd). Astfel realizatorul originalului e obligat sa devina mai eficient, altfel nu mai face fata, nu mai e competitiv. La asta se rezuma totul. Nu se poate sa fii lider de piata fara sa investesti continuu, pentru ca, vrei nu vrei, cineva te va copia sau cel putin va incerca.

Ideea e simpla, nu va rusinati cand copiati, pentru unii e un model de afacere!

2 comments:

raul said...

Sa inteleg ca te-a apucat febra antreprenoriala?
Sau n-ai somn?

undergraver said...

A doua mai degraba. Am dat peste pagina asta mai mult din greseala http://economie.hotnews.ro/stiri-it-10598946-producatorii-japonezi-televizoare-isi-recunosc-infrangerea-fata-celor-din-taiwan-coreea-sud.htm