Dupa cum am promis, voi transforma comentariul meu din postul lui Manuel Subredu intr-un post. Acesta nu vine ca o replica, ci mai degraba ca o completare. Poate fi o explicatie despre cum s-a ajuns sau cum se ajunge la un stadiu trist in cazul unor companii de dimensiuni cel putin medii.
Perspectiva din care eu am observat aceste lucruri e una preponderent tehnica dar voi incerca sa fiu cat mai generic. Voi vorbi putin despre tehnica "cover my ass", cunoscuta in unele firme drept "procedura" (- Avem sanse sa realizam asta? - Nu! Ce (ne) facem? -Aplicam procedura.).
Voi enumera anumite principii observate din experienta:
1. Se analizeaza workflow-ul companiei si se identifica anumite neconcordante, lipsuri, scapari
2. Nu semnalezi aceste probleme chiar daca stii de ele (de obicei niste “bulangii” mai tineri fara “viziune” le semnaleaza – hint pentru firme ;) )
3. Se analizeaza si documentele semnate la angajare ca nu cumva aceste scapari sa apara acolo
4. Se lucreaza normal, unele probleme nesemnalate le treci (poti trece) cu vederea, ca doar vrei sa te duci si tu la o bere cu mintea limpede, etc
5. Se aplica principiul: la cat am muncit anul trecut doar o marire de N% meritam? fachiu!, de acum doar imi fac treaba si nu mai ma implic in nimic ( hint pentru firme din nou – evaluarile sa se faca cat mai corect! )
6. Se trimit mail-uri, rapoarte zilnice, saptamanale, lunare in care este descrisa activitatea fara a oferi insa detalii concrete care ar putea dezvalui anumite probleme; din nou hint pentru firme: lamuriti detaliile neclare! cand pleci la drum cu o nelamurire la destinatie vei avea mult mai multe.
7. Faci lobby pentru sustinerea modului curent de activitate, in caz ca se doreste schimbarea care elimina respectivele lacune (aici firmele trebuie sa se asigure ca oamenii cu putere de decizie nu-s coruptibili – hint pentru firme din nou)
8. Sustii un nou mod de activitate care are lacune sau le pastreaza pe cele vechi; chiar incerci sa sustii (asa zisa) "schimbare" in general atragandu-ti astfel simpatia anumitor grupuri mai sus puse.
9. Incerci sa convingi cat mai multi colegi (mai ales pe cei noi/tineri) ca “this is the way to go” si ca schimbarea nu aduce nimic; mai aduci la bataie si faptul ca “iti pot spune asta din experienta”, “am testat noi si e la fel”, etc
Tehnica asta pot sa zic ca am vazut-o cel putin aplicata in 2 locuri si recunosc ca am aplicat-o si eu in unele momente din lipsa de timp/chef.
Hinturi pentru cei care ajung sa lucreze in locuri in care aceasta tehnica e o regula nescrisa (si care nu vor asa ceva!):
- nu fiti impresionati de manageri de carton care o sa arunce cuvinte din carti de management citite in diagonala sau de pe wikipedia (punctul 9 se potriveste de multe ori cu ceea ce aceste persoane spun)
- mergi cat mai sus in lantul ierarhic si vezi daca poti schimba ceva
- nu zi nimic dar fa treaba cum trebuie, avand mereu un plan in caz ca ceea ce faci deranjeaza pe cei care vor sa isi “cover their ass”
- daca simti ca te lupti cu morile de vant ... fly away! - e de ajuns o perioada scurta sa iti dai seama
----------------------
NOTA: Tratati postul ca pe un wiki.
No comments:
Post a Comment