Totodata in limbajul telegrafistilor nu puteai zice ca 'taranu' A, Bî, Cî, Dî, ... ci aveai o denumire pentru fiecare litera, pentru a evita confuziile si pentru a te putea intelege fara probleme.
Asta era alfabetul fonetic pe care l-am gasit si aici:
A - ALFA
B - BRAVO
C - CHARLIE
D - DELTA
E - ECHO
F - FOXTROT
G - GOLF
H - HOTEL
I - INDIA
J - JULLIET
K - KILO
L - LIMA
M - MIKE
N - NOVEMBER
O - OSCAR
P - PAPA
Q - QUEBEC
R - ROMEO
S - SIERRA
T - TANGO
U - UNIFORM
V - VICTOR
W - WHISKEY
X - X-RAY
Y - YANKEE
Z - ZULU
Acum imi aduc aminte si de un limbaj prescurtat, numit steno, care ma ajuta sa scriu mai repede semnele transmise in timpul concursurilor. Fara a-l folosi depaseai cu greu viteza de 100 de semne pe minut la litere. Pentru a vi-l arata trebuie sa fac putin art-work lucru la care nu-s mare scula. Stiu doar ca in cercul telegrafistilor ii zicea 'steno rusesc', dar zau ca n-am gasit nimic care sa semene pe all-mighty Internet. Revin cand bag ceva desene. Totodata daca stiti despre ce vorbesc si aveti un link nu-l refuz ;)
Imi aduc aminte de steno cu placere avand in vedere ca il foloseam la scoala cand ma plictiseam. Evident, eram primul care termina de scris dupa dictare. Partea proasta e ca nu prea reuseam sa citesc repede, eu fiind obisnuit ca la concursuri ... sa transcriu radiogramele receptionate.
Vremuri ...
2 comments:
Se numeste 'stenografie', link aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Stenography In vremurile bune, la noi, se preda in liceu impreuna cu sora ei, dactilografia (de care sigur ai auzit daca citesti asta :-) )
Alfabetul fonetic NATO este standardul international in vigoare, dar multe locuri din lumea asta folosesc (in cadrul izolat) alfabeturi fonetice particulare, un exemplu notoriu fiind telefonistele noastre (Ana, Barbu, Costica, Dumitru, Elena ... ring a bell?)
Codul Morse pare ceva antic azi dar totusi este inca folosit (si nu ma refer la entuziasti sau bosorogi) in practica. De exemplu, balizele pentru aviatie (NDB-urile si VOR-urile) isi transmit propriul indicativ in cod morse ca sa poti verifica ca ceea ce harta numeste TGO pe frecventa 195kHz chiar e TGO :-) La fel, locatorul de la ILS (emitatorul care e raspunzator de alinierea in plan orizontal la pista de aterizare) isi transmite propriul indicativ in cod morse pentru ca si omul, si instrumentatia de bord sa confirme ca ceea ce presupunem ca e pista 27R pe LHR acolo jos, sub nori, chiar aia e :-)
Cam asta e,
@Dexter
@Dexter, intr-adevar e vorba de stenografie, doar ca incercam sa pastrez limbajul 'grupului' in speranta ca cineva va gasi post-ul cautand pe net. Si ca-ntotdeauna, mersi pentru informatiile aditionale!
Post a Comment