Tuesday, July 10, 2012

19 ani de invatamant romanesc (VII)

Anu' 3. Anul in care teoretic te desprindeai de cultura generala, de materiile care le facea mai toata politehnica. A fost si anul in care seria noastra (care era mixta) s-a spart si am fost repartizati in functie de specializare: unii la automatica, altii la calculatoare.

Poate ca am uitat un detaliu important. Pentru ca la facultate era "cerere", s-au suplimentat locurile si, astfel, dupa ce s-au completat mai toate seriile au mai ramas niste puleti (si de la automatica si de la calculatoare - cele doua specializari de pe atunci) pe dinafara. Intre puletii aia eram si io si inca o droaie. Pentru noi, ca tot se face acelasi cacat in primii 2 ani s-a facut o serie "speciala", mixta. A fost bine pentru ca aveam si profi de pe la alte facultati care erau obisnuiti cu lepre autentice, nu cu din astia ca noi care daca aveau chef chiar invatau... Ma rog ideea era ca mai multi elevi, mai multi bani de la buget si alte calcule perverse pe care le face orice facultate de stat. Pe scurt investitie minima, profit maxim - ca doar s-a vazut ce dotare am prins in primii 2 ani.

Si ma uit mandru pe contractul de studii, materii cu denumiri umane: calculatoare numerice, analiza algoritmilor, grafica pe calculator, ingineria programarii, protocoale de comunicatie, limbaje formale si automate, masurari electronice si sisteme de masura, teoria sistemelor... Parea ca se terminase domnia materiilor de cacat, inutile si fara sens, predate cu scarba.

Am avut onoarea sa-l am profesor pe cel care a facut HC-ul, un om de respectat. Era un reper pentru oricine care vrea sa stie ce inseamna sa fii dedicat, sa iti duci ideile pana la capat, cu convingerea ca vei reusi. Respect!

Am dat si peste o clica. Familia Saracin. Tatal profesor, fiica asistenta de laborator (cica ar fi profa prin electrotehnica?), ginerele asistent de laborator. Niste amatori ajunsi profesori. Oameni cu pretentii, cu criterii dure, ca tre' sa iei peste 5 la orice subiect. Apoi inteleg frate ca esti batran si inca ti se scoala, dar nu o mangaia la curs (prin buzunar!), in amfiteatru, in fata intregii serii. Am asistat la astfel de manifestari, chiar a fost inregistrat omul. Laboratorul era domeniul lu' fiica-sa, o chiraitoare care se rastea, ca un cioban la turma. Ce mai, o mare "valoare", adusa pe merit in politehnica. Cand latra la noi ne gandeam daca barba-su, asistent si el i-o trage bine cu o seara inainte. Cred ca nu pica prea bine laboratorul... raportat la orarul lor de futai. Asta la masurari electronice si sisteme de masura (MESM) sau MEIV (iv=instrumentatie virtuala). Examenul a fost un jeg, sa inveti pe de rost, placerea mea ...

La analiza algoritmilor (AA), un prof mega decent, la locul lui, stia treaba bine. Nu emitea pretentii, doar iti dadea cat meriti. Deci se poate!

Mai si ajungem la grafica pe calculator (EGC - elemente de grafica pe calc.), domeniu in care am inceput eu sa ma joc cu limbaje de programare. Dau aici peste o semi tuta. Incepe sa imi toarne algoritmi de desenat linii, cercuri si alte chestii. Nu zic nu, dar plm, parca prea de tot, oricum le copiaza toata lumea de pe net + ca is deja in diverse frameworkuri. Mai pui si faptul ca mi s-a cerut sa dau examen pe foaie; adica scrie ma muistule cod pe foaie, ca plm capul tau e si compilator si editor si pe foaie poti sa adaugi si intre randuri comentarii sau o functie intreaga daca ai uitat ceva... NOT. NOT in gatu' matii! Mai tarziu am aflat ca profa, ca si altele, isi folosea influenta pentru a prinde diverse proiecte, eu fiind in relatii bune cu "concurenta" ei. Clar, o persoana "dedicata" meseriei.

Au aparut mai proeminenti si lingaii in cur. Adica nu aveau ei treaba cu materiile tehnice, s-au descurcat in primii 2 ani cu jegurile alea in care trebuia sa tocesti putin si gata. Dar cand s-a ajuns la materii tehnice, error! problem! Hai sa lingem in cur! Asa aveam eu un coleg care lingea in cur, se hlizea si ma scotea din sarite. La grafica picase boul cu 4. Ba si s-a dus la profa, ca eu oricum vin la marire, ca eu vreau bursa!!, ca fac mult drum din orasul pulii calului pana la poli in toamna, ca eu inteleg materia...; o scoate pe asta din sarite cam 20 de minute si ii da 9(noua), 9-n pula mea de la 4. Facultate serioasa, profesori de exceptie. Noroc ca pe la materiile astea mereu gasea pe cineva sa ii faca temele. Atfel o sugea grav... lucru care evident ca s-a intamplat de ceva ori.

Ingineria programarii (IP) tot cu tuta de la EGC am facut. Tot un cacat. Tot acelasi stil. Am avut un proiect care l-am facut stand vreo 36 de ore nedormit. Am prezentat si imi cadea mana de pe masa de somn. Nu mergea nimic, dar am convins-o pe seminarista ca totul e ok. printf-urile nu mint :)))) Mai ales un document bine scris, in format PDF, elimina orice dubiu ca programul nu merge. Logic nu?

Ajungem in semestrul 2 cand mai toti incep sa isi instaleze linux. Da domne, s-a facut o materie, protocoale de comunicatie (PC), in care trebuia sa bagi ceva cod in linux. Ca deh, asa e pe la noi. Sa vezi show, intrebari, dar de ce nu merge sunetul, dar de ce nu imi vede reteaua, dar cacat, dar pisat. Masinile virtuale inca nu erau foarte la moda pe vremea aia. Pentru o tema cu null modem mi-am pus calculatorul la dispozitie, sa testeze oamenii ca ei nu puteau sa isi puna cablul intre seriale, sau sa creeze niste porturi seriale virtuale. Materia asta a fost facuta destul de profi, cu intrebari din cartea lu' Tannenbaum. Noroc ca pe net gaseai raspunsurile la intrebarile din carte ... greu domne. Inca era goana aia dupa note, sistem educational de cacat, in care ramai permanent cu sechele.

Erau si cersetori in facultate. De exemplu veneau unii profi cu carti care sugerau ca tre' sa le cumperi, chiar faceau lista cu cei care au cumparat. Niste comori ale stiintei, nu altceva, cartile alea. Erau traduceri cu probleme rezolvate... de invidiat nu altceva. Editurile obscure tipareau cartile astea; Da domn profesori de TS (Teoria Sistemelor), despre dumneavoastra este vorba. Da, despre dumneavoastra care fumati intr-o sala in care nu se puteau deschide geamurile (asa era in energetica - corp EG - pe vremuri). Da, dumneavoastra cel cu pretentiile absurde de a sti pe de rost o teorie pe care o intelegi, e utila si chiar vezi ceva aplicatii. Asta a fost singurul examen pentru care am platit ca nu l-am luat in toamna (vreo 700 de mii). Facultatea asta o termin cu gandul ca am invatat sa inghit si sa tocesc, nicidecum sa gandesc. Asa ma gandeam cand ma uitam pe cursul perfect inteles de TS, dar care era aproape imposibil de reprodus fara o practica serioasa. Domn profesor, care dai nota cu lista celor care au luat cartea langa, esti inutil, esti departe de adevar, de lumea reala. Pentru tine exista doar o teorie si niste tipare de probleme! Da-te-n cacat, sa nu mai mirosi a tutun!

Inca o profesoara interesata de activitatea "extra" scolara era cea de IA (inteligenta artificiala). Adica erau unii care lucrau la ea de prin facultate. Ca deh, era cam scump sa angajezi unul mai cu experienta, mai bine sa ii minti pe studenti sa isi "faca" experienta. Materia nu am inteles-o, recunosc. Nu i-am gasit nici o aplicabilitate practica minunii de prolog. Nici nu imi amintesc examenul, stiu doar ca am trecut cu scarba, aveam alte treburi mai importante de facut. O materie pana la urma e interesanta si daca cineva stie cum sa o prezinte; aici nu era cazul, era doar un curs care nu conta daca il citeai tu sa ti-l preda profa', the same fucking shit.

La LFA (limbaje formale si automate) am invatat niste chestii care le-am folosit deseori in practica. O materie care as pune-o in anul 1, sa elimin toti retarzii care nu au legatura cu calculatoarele. Respect!

Daca stau sa ma uit la anul asta, ma gandesc ce sperante am avut eu cand am vazut materiile. Am zis ca o sa imi aleg cele mai misto specializari si alte cacaturi. Adevarul e ca pana am terminat anul m-am convins ca sunt cam idealist si ca astept prea multe de la niste profi cu durere anala fata de asteptarile studentilor. Astfel din avantul meu de a-mi alege C3 (specializare cu multe teme si multe materii tech-ish), mi-am ales C1 (specializare pentru oameni care nu au chef sa fie deranjati, care vor sa o frece samd).

Incepeam sa inteleg ca daca vrei sa faci un lucru bun tre' sa il faci cu mana ta. Dar cum eu fost-am prost si am asteptat de la sistem acest lucru bun, m-am vazut prins in mijlocul unui vartej de cacat din care daca ma hotaram sa ies, ieseam cu 3 ani pierduti. Drept urmare am ales calea simpla, cele mai seci specializari si stresul minim. Anul 3 s-a terminat si cu primul contract de munca semnat de mine.

No comments: